tisdag 19 mars 2013

Fåglar i vår trädgård


I vår trädgård har vi i år satt upp ett nytt fågelbord. Om det är detta eller klimatet som lockat till sig massor av fåglar vet jag inte. Jag har räknat in minst 15 arter i år och det skulle jag aldrig gissat i höstas när fågelbordet sattes upp. Eftersom jag inte är någon större fågelkännare har det varit en del arter som jag inte ens visst namnet på när jag sett dem. Så var det också häromdagen. Plötsligt satt det en fågel i trädgården som jag aldrig sett tidigare. Efter lite googlande och koll i en fågelbok kom vi fram till att det var en Morkulla. Har jag rätt?
Bilden är tagen i vår trädgård 16 mars 2013
Nikon D3S, 200-400/4+TC-14E

8 kommentarer:

  1. Jo nog ser det så ut som om du har rätt. Snart kan du höra den varv efter varv över trädgården med dubbelknarrläten.

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad det är för fågeln, men vacker är den :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  3. Visst är det en Morkulla , härligt med en sån fin fågel så nära ! 15 arter inte dåligt !!

    SvaraRadera
  4. Även jag satte upp ett fågelbord för 1:a gången/säsongen i min trädgård. Grejen är att jag ville att alla småfåglar skulle få mumsa i sig lite fröer i kylan...men så blev det inte. Det överhängande fågelantalet bestod av skator och svarta fåglar i varierande storlek som slogs och välte ner talgbollar och demolerade fröhuset i ett vilt skriande.
    Men...de var ju sevärt även det ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det är så roligt med en matning hemma, man vet aldrig vad som kan dyka upp. Visst är detta en morkulla som flera redan har sagt.
    Ha en fin kväll
    /Ingemar

    SvaraRadera
  6. Kul att få se den på bild tyvärr har jag bara sett flygande varianten ,nette

    SvaraRadera
  7. Morkulla i trädgården...Nu har jag nog hört allt. En del har helt enkelt bättre förspänt än andra.. Jag tror fåglarna försöker säga dig något, Hans-Ove! / Deerhunter

    SvaraRadera
  8. Javisst är det en morkulla...bara att gratulera!
    När vi ger mat till våra vänner, får vi tusenfallt tillbaka och det har du verkligen fått...inte ens jag har haft en morkulla i min trädgård, trots säckvis med mat av alla de slag:)

    SvaraRadera