onsdag 11 juli 2012

Ingen fjärilssommar


Sommarvädret har hittills inte varit riktigt som man önskar i år. Inget ihållande högtryck utan enbart lågtryck som vandrar in från sydväst med blåst och regn. Regnet har visserligen fallit mest lite längre norrut, men resten av det dåliga har vi fått. Det verkar som om fjärilarna också ogillar vädret. Vi har i år haft mindre fjärilar än något annat år. Häromdagen såg jag dock fjärilen på bilden. Jag tror det är en ängsblåvinge.
Bilderna är tagna i Rockarp 5 juli 2012
Nikon D3S, 105/2,8

5 kommentarer:

  1. Ja jag är ingen kunnig person inom insekter, men jag har fått ett nyfött intresse för dem. Men jag instämmer...dåligt med fjärilar...dåligt med nyckelpigor...bin etc. Men sländorna har kläckts idag...blev förvånad över hur många kom från ingenstans.
    Rockarp...vad kan bli fel med ett sådant namn ;-) .... har faktiskt varit där vi 2 tillfällen...
    Men din bild illustrerar förmodligen det du själv har kommit fram till...ängsblåvinge.

    Vh

    SvaraRadera
  2. Ja eller så kan det vara en Luktgräsfjäril..för det vimlar av dom i år..ja det e faktiskt nästan det enda man hittar i det här jäkliga vädret..ha det..Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS vill absolut inte verka stor och duktig..är ju en Gröngöling vad det gäller..men själv får jag så mycket hjälp DS

      Radera
    2. Tack för hjälpen. Kanske har du rätt. Jag tyckte att cirkeln runt de svarta prickarna var vitare än på en Luktgräsfjäril men... Tyvärr såg jag inte ovansidan.

      Radera
  3. Jo det är en luktgräsvinge. Är med i fjärilsrapportering och har som du konstaterat att det nästan bara är dom här man ser utanför knuten sista veckorna. Blir väl bättre i sista delen av månade när flertalet nya har kläckts.

    SvaraRadera