måndag 4 april 2016

Trandansen

Trandans förknippar de flesta med Hornborgasjön. Och visst är det svårslaget. Vi i Skåne har ett alternativ som inte är så illa.  I Kristianstads vattenrike vid Pulken samlas varje år allt fler tranor för att proviantera innan färden norrut fortsätter. Traktens lantbrukare står för utfordringen för att skona de nysådda åkrarna. I år var det 8000 tranor den dagen vi besökte Pulken. Det finns inte gömslen för närkontakt med tranorna utan man får hålla tillgodo med ett fågeltorn. Så några direkta närbilder blir det inte fråga om. Men det är trots det en fantastisk upplevelse.
Bilderna är tagna vid Pulken 2016-03-29

Nikon 800E+200-400/4





3 kommentarer:

  1. Synd att det inte byggs gömslen för fotografer, tycker jag.
    Gillar din himmelsbild med alla landande fåglar, mäktigt.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  2. Vilket myller av tranor :-)
    Fina bilder !
    Själv bor jag bara någon mil från Hornborgasjön men har ännu inte tagit mig dit i år.
    Kanske till helgen :-)

    SvaraRadera
  3. Tranor är speciella fåglar...fulsnygga, charmiga och oberäkneliga...ibland:)
    Oftast så går de (flyger) i invanda fotspår, men så, helt plötsligt så får de för sig att "gräset är grönare" på andra sidan, på en annan matning eller i ett annat landskap...och då drar de:)
    Hittade två på isen nära mitt norra hem igår...kanske samma som jag träffade vid Hornborga förra helgen!??
    Tja, vem vet? vet gör jag i alla fall att jag tycker mycket om din bild nr:2!...den säger mer än tusen ord om tranornas fantasifulla landningar...
    underbar!!

    SvaraRadera